مقالات

علل روشن شدن چراغ چک موتور اتومبیل

در حالی که ماشین شما نمی تواند صحبت کند، با استفاده از زنگ ها، نمادها و پیام ها با شما ارتباط برقرار می کند. یکی از نمادهایی که هرگز نباید نادیده بگیرید نماد نارنجی و موتور شکلی است که معمولاً در دسته ابزار یافت می شود .  بیشتر آنرا در ایران چراغ چک میشناسند. هنگامی که رایانه داخلی خودرو مشکلی را تشخیص دهد روشن می شود.

برخی از دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو

خرابی سنسور اکسیژن

شل شدن درپوش بنزین

خرابی مبدل کاتالیزوری

مشکلات شمع/کویل احتراق

مشکلاتی که باعث روشن شدن چراغ چک موتور می شوند، گاهی اوقات ساده و سریع رفع می شوند. آن را نیز نادیده نگیرید و در اسرع وقت آن را بررسی کنید.

در اینجا 10 رایج ترین مشکلی که می تواند چراغ چک موتور را تحریک کند آورده شده است. به خاطر داشته باشید که کد خطا که در وهله اول باعث روشن شدن چراغ شده است در رایانه داخلی خودرو شما ذخیره می‌شود و می‌توانید با استفاده از یک دستگاه ساده آن را بازیابی کنید تا متوجه شوید دقیقاً چه چیزی در زیر کاپوت با مشگل مواجه است. انجام این کار به تنهایی در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه شما می شود.

خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن (که گاهی اوقات سنسور O2 نامیده می شود) میزان اکسیژن نسوخته را در سیستم اگزوز خودرو اندازه گیری می کند. داده‌ها را به رایانه خودرو ارسال می‌کند که از آن برای تنظیم مخلوط هوا و سوخت وارد سیلندرها استفاده می‌کند. حتی اگر حسگر O2 نیاز به تعویض داشته باشد، موتور به کار خود ادامه می دهد، اما سوخت بیشتری از حد معمول می سوزاند. در دراز مدت، یک سنسور O2 غیر تنظیم می تواند به قطعاتی مانند شمع ها و مبدل کاتالیزوری آسیب برساند. همچنین ممکن است باعث رد شدن خودرو در تست آلایندگی شود.

شل شدن درپوش بنزین

شل بودن درب بنزین یکی از رایج ترین دلایل روشن شدن چراغ چک موتور است. درپوش بخش مهمی از سیستم تحویل سوخت خودرو است. به ویژه از خروج دود بنزین از مخزن جلوگیری می کند و کمک می کند کل سیستم تحت فشار صحیح قرار گیرد.

اگر چراغ چک موتور شما بلافاصله پس از پر کردن باک روشن شد، آن را کنترل کنید و مطمئن شوید که درپوش آن شل نباشد. گاهی اوقات درپوش نیاز به تعویض دارد، اما این مشکلی نیست که به کیف پول شما ضربه جدی وارد کند.

خرابی مبدل کاتالیزوری

مبدل کاتالیزوری در سیستم اگزوز خودرو یکپارچه شده است. مونوکسید کربن تولید شده در طی فرآیند احتراق را به دی اکسید کربن تبدیل می کند. این یک بخش نسبتاً ساده است و اغلب می توان از مشگل آن جلوگیری کرد.

انجام تعمیرات منظم (مانند تعویض روغن) به موقع، کلیدی برای سالم نگه داشتن مبدل کاتالیزوری خودروی شماست. اگر در شهر زندگی می‌کنید و بیشتر در مسافت‌های کوتاه رانندگی می‌کنید، هر از چند گاهی ماشین خود را به بزرگراه ببرید تا مطمئن شوید مبدل کاتالیزوری مسدود نمی‌شود. و مثل همیشه، چشم ها و گوش های خود را برای صداهای غیرعادی یا دود تغییر رنگی که از اگزوز می آید باز نگه دارید.

مشکلات شمع/کویل احتراق

به زبان ساده، یک سیم پیچ احتراق برق مورد نیاز شمع ها را برای احتراق مخلوط سوخت و هوا در سیلندرها تولید می کند. اتومبیل های کلاسیک دارای یک سیم پیچ هستند، اما بسیاری از وسایل نقلیه مدرن از یک سیم پیچ در هر سیلندر استفاده می کنند (اغلب به آن کویل پک می گویند). مهم نیست که چند عدد داشته باشید، یک کویل خراب تقریباً به طور قطع چراغ چک موتور را روشن می کند.

شمع‌های فرسوده یا آلوده می‌تواند باعث مشکلات مختلفی از جمله آتش‌سوزی موتور و تردید در هنگام شتاب‌گیری شدید شود. سیم پیچ فرسوده می تواند علائم مشابهی را نشان دهد و می تواند باعث خاموش شدن غیرمنتظره خودرو شود.

خرابی سنسور جریان هوا

سنسور جریان هوای انبوه (MAF) میزان هوای ورودی به موتور را کنترل می کند. این بخشی از سیستم مدیریت موتور است، بنابراین ماشین شما بدون آن قادر به تطبیق با تغییرات ارتفاع نخواهد بود. علائم خرابی MAF عبارتند از یک دور آرام، مشکل در راه اندازی، و تغییر ناگهانی در موقعیت پدال گاز. کاهش مسافت پیموده شده و توقف گاز نیز می تواند نشان دهنده مشکل MAF باشد.

مشکلات مربوط به دزدگیر پس از فروش

دزدگیرها اگر به درستی نصب نشود، یک سیستم دزدگیر پس از فروش می تواند خودروی شما را خراب کند. می تواند باتری را خالی کند، چراغ چک موتور را روشن کند یا حتی از روشن شدن خودرو جلوگیری کند.

اگر مسائل فوق آشنا به نظر می رسند، باید دزدگیر را تعمیر، نصب مجدد یا به طور کامل توسط مکانیک ماهر جایگزین کنید. انجام درست آن در وهله اول ممکن است کمی بیشتر هزینه داشته باشد، اما آرامش خاطری که با داشتن یک زنگ هشدار کاملاً کاربردی به وجود می آید، قیمتی ندارد.

نشتی خلاء

هر خودرو دارای یک سیستم خلاء است که عملکردهای متنوعی را انجام می دهد. تقویت‌کننده ترمز با خلاء کار می‌کند و سیستم خلاء نیز با هدایت دود هنگام تبخیر بنزین از طریق موتور به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند. اگر دور آرام ماشین شما شروع به افزایش می کند یا در دورهای غیرعادی بالا قرار می گیرد، نشت خلاء می تواند مقصر باشد.

شیلنگ های مکنده ها ممکن است با بالا رفتن سن خشک شده و ترک بخورند، به خصوص اگر در معرض گرمای شدید یا سرمای شدید قرار گیرند. این شایع ترین علت نشت خلاء است. سایر مشکلات رایج شامل ترک خوردگی اتصالات و شل شدن اتصالات است.

خرابی دریچه گردش گاز خروجی

سیستم گردش مجدد گاز اگزوز (EGR) میزان اکسید نیتروژنی را که از موتور خودرو خارج می شود را کاهش می دهد و به کارآمدتر شدن آن کمک می کند. گازهای داغ خروجی را به داخل محفظه های احتراق هدایت می کند که سوخت را آسان تر می کند. همچنین انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد.

دریچه EGR ممکن است مسدود شود یا به طور کامل از کار بیفتد. می توانید شیر را جدا کرده، تمیز کنید و در مدت زمان نسبتاً کوتاهی دوباره آن را نصب کنید

باطری خراب

باتری به همان اندازه که مهم است ساده است. بدون آن، ماشین شما روشن نمی شود. باتری های امروزی بسیار بیشتر از قبل دوام می آورند و بدون نیاز به تعمیر و نگهداری هستند.

تعویض یا شارژ باتری به تنهایی کار نسبتاً آسانی است، اما به خاطر داشته باشید که در برخی از خودروهای مدل قدیمی، زیر پوشش های پلاستیکی بی شماری مدفون شده است و ممکن است دسترسی به آن کمی دشوار باشد. همچنین توجه داشته باشید که قطع کردن باتری اغلب سیستم استریوی شما را ریست می کند. اگر کد را ندارید، قبل از اینکه ترمینال های مثبت و منفی را باز کنید، آن را از تعمیرکار خود بخواهید. در غیر این صورت، در سکوت رانندگی خواهید کرد.

موارد فوق تعدادی از دلایل روشن شدن چراغ چک  (کامپیوتر) خودرو میباشد و در بیشتر مواقع لازم است از یک متخصص کمک گرفت تا اشکال به درستی برطرف شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *